Je carrière in de lift
employer branding-social advertising-social strategie
Over Skylift
In de lift
SkyLift de grootste merkonafhankelijke dienstverlener voor liften. SkyLift onderscheidt zich met een uitstekende service door heel Nederland en het snel leveren van betrouwbare, veilige en betaalbare oplossingen.
De dienstverlening van Skylift wordt gekenmerkt door veiligheid, service en duurzaamheid.
De uitdaging
Hoe vinden we geschikt personeel
SkyLift Groeit, maar het vinden van geschikt technisch personeel wil niet lukken.
Personeel trek je niet aan door een vacature te posten, maar door te werken aan je employer branding. Door je werkgeversmerk goed neer te zetten.
Dat is het uitgangspunt van deze campagne. Om goed in kaart te brengen wat SkyLift onderscheidt als werkgever hebben we een brainstorm sessie met het directieteam, management, marketing en HR opgezet.
Eerst maar eens wat feiten en cijfers
89% van de werknemers staat open voor een nieuwe baan, maar de meeste solliciteren niet. Waarom niet?
Simpel, Ze worden niet geïnspireerd om die overstap te maken!
Om een overstap te maken overwegen ze eerst het bedrijf en dan pas de functie. Is het bedrijf niet inspirerend of spreekt de missie en visie van het bedrijf je niet aan, dan kijk je al niet eens meer verder.
Veel mensen overwegen een overstap, jij zal ze alleen moeten gaan inspireren om jouw bedrijf te overwegen. Je wilt dat ze jou als werkgever gaan vinden en je website bezoeken, maar hoe komen ze daar? Ga ervan uit dat ze niet opzoek zijn naar jouw bedrijf, ze moeten er mee geconfronteerd worden. Spreek ze aan op de platformen waar ze mee bekend zijn zoals: Facebook, Instagram, Linkedin of Snapchat.
Spreek ze aan in de taal die zowel jou als bedrijf als de potentiële kandidaat inspireert- en aanspreekt doordat je ze geïnspireerd hebt op social media, zullen ze sneller overwegen om je werkenbij pagina te bezoeken om zo nog meer over je bedrijf te weten te komen.
Daar zal je de sollicitatie journey eenvoudig moeten maken en mensen moeten blijven inspireren en overtuigen.
Liever adhoc
of strategisch werven?
Het is dus belangrijk om je employer branding strategie te bepalen. Bouwen aan een werkgeversmerk. Wat wil je uitstralen en wat moeten nieuwe potentiële werknemers ervaren als ze komen solliciteren. Want wat je heel vaak ziet is dat bedrijven adhoc personeel nodig hebben en vacatures pushen via verschillende kanalen.
Maar een functie an sich is niet de trigger waardoor mensen gaan solliciteren, dat is de uitstraling van je bedrijf. Zorg dus dat je jouw employer branding strategie vaststelt, zodat je minder adhoc hoeft te gaan werven. Door de juiste strategie, trek je mensen aan die jou anders wellicht nooit overwogen hadden. Wellicht krijg je daardoor zelfs een luxe-probleem en moet je gaan kiezen uit geschikte kandidaten.
note
Het is goed huidige medewerkers mee te nemen in dit verhaal. Plaats verhalen/interviews van huidige medewerkers online. Want 83% van de onderzochten zeggen dat reviews impact hebben of mensen gaan solliciteren.
Brainstorm sessie
Opvallende uitkomst was dat er drie branches zijn waaruit werknemers recent de overstap hadden gemaakt naar SkyLift toe. Deze voor ons belangrijke informatie hebben we gebruikt in een video om mensen aan te spreken. Deze video was het vertrekpunt van de funnel.
Bij latente groep presenteren als aantrekkelijke werkgever
Fase2 ↓
Retarget naar interviews medewerkers skylift
Fase3
Promotie vacature werven sollicitante
En... actie
De campagne hebben we op Facebook en Instagram laten draaien, omdat uit de brainstorm bleek dat we de doelgroep daar konden bereiken. De specifieke interesses van de doelgroep, die opgehaald waren uit de brainstorm, zorgden voor een hele duidelijke targeting op Facebook en Instagram.
Wij schreven samen met Skylift het script voor de video en hebben de productie begeleid. Daarnaast hebben we interviews afgenomen, en de scripts van de productie uitgeschreven voor op de website.
Samenvattend;
wat we gedaan hebben:
→ employer branding
→ social advertising
→ script en productie film
→ webstructuur werkenbij
klik op play
Ilona Elemans, SkyLift:
‘We hadden ineens
sollicitanten voor
de deur staan’
In totaal hebben we tijdens de
campagne op Facebook en Instagram 322.000 mensen bereikt. 5500 mensen hebben doorgeklikt naar de website en hebben daarmee hun
interesse getoond. In totaal hebben 18 mensen gesolliciteerd waarvan 30% is aangenomen.
Genereren van naamsbekendheid of van leads, het stimuleren van de kaartverkoop of het vinden van geschikt personeel of nieuwe klanten. Welke hoofdvraag je ook hebt, Raak helpt je vanuit een doordachte online advertising strategie.